Wednesday, February 17, 2010

Composition @ Komposisi Gambar

Istilah 'composition' dalam photography selalu dipandang remeh temeh.. setiap gambar secantik mane pun, sekreatif mane pun, tanpa komposisi yang betul pada saya tidak membuatkan hati saya puas. Itu yang terjadi ketika saya menyertai beberapa pertandingan photography di peringkat kolej dan terbuka.. kebiasaannya, pada suatu pertandingan photography, yang pertama sekali diambil kira tentulah Tema, kemudian composition, kreatif dan terakhir sekali cantik. Ketika menyertai Pertandingan Photography Youth 09, saya kalah di peringkat semi final kepada seorang Chinese boy yang sgt muda. Pada permulaanya, rasa tak puas hati pada judges membuatkan saya bertanya kenape sahabat Chinese bleh menang sedangkan saya sudah memberikan gambar yang kreatif serta mengikut temanya? Jawapan judges pada waktu tu sangat mudah: Secantik mana gambar anda, jika angle atau composition anda tak tepat, maka akan cacatlah nilai gambar serta photographer itu sendiri.. Agak terpukul dengan jawapan para judges dari Nikon dan Shutterasia, saya mula mendalami ilmu composition selari ilmu photojournalism. Buat sementara ni, saya hanya berjaya menguasai 10% sahaja ilmu tu..adoyai, susah jugak rasanye.. harap akan lebih berjaya lagi pasal sekarang ni terlalu ramai photographer yang bagus sampai saya rasa nak gantung kamera macam gantung but..hahaha

p/s: gambar but tu composition dia betul tak???

No comments:

Post a Comment